Miele-nieuwsbrief

Nieuwsbrief ontvangen?


Meld u aan en ontvang handige en waardevolle informatie, zoals:

- Tips voor uw apparatuur
- Exclusieve acties
- Recepten en kookworkshops

Aanmelden voor de nieuwsbrief
Terug

Johanna Ho

Van Hongkong naar de wereld
Johanna Ho

Internationaal bekend om haar zwierige en tegelijkertijd krachtige ontwerpen: modemaker Johanna Ho.

Als designer heeft ze het altijd als haar opdracht gezien om mooie dingen te maken zodat mensen zich prettig voelen. Maar ondertussen wil de uit Hongkong afkomstige ontwerper meer bereiken en met haar mode bewustzijn creëren voor duurzaam en sociaal verantwoord handelen.

De creaties van Johanna Ho zijn elke keer een uitstapje naar een wereld vol tegenstellingen. Banen van teer organza, tule en ruches zien we naast grof breiwerk en krachtige structuren, edel Frans kant en met de hand gehaakte details worden gecombineerd met dikke wol. Onbekommerd en ernstig, cool en romantisch, modern en retro, trendy en klassiek tegelijk. De versmelting van tegenstellingen zien we ook in het kleurenpalet van de ontwerpen. Tedere natuurtinten, pasteltinten, blauw, zwart en fel neon lopen voor de Herfst-/wintercollectie 2012 zij aan zij op de catwalk, zonder dat de harmonie van het grote geheel wordt verstoord. Het is deze mix van lichte en sterke elementen die de kleding van Ho een heel eigen cachet geeft en waarover de internationale modewereld zo enthousiast is.

De nodige vakkennis over mode heeft de in Hongkong geboren Ho opgedaan tijdens haar studie aan het gerenommeerde Central Saint Martins College of Art and Design in Londen. De collectie waarmee ze in 1997 afstudeerde, werd zeer positief ontvangen door Iain R. Webb, een invloedrijke modekenner die destijds moderedacteur was van The Times. Hij noemde de jonge Ho een van de veelbelovende toptalenten van het jaar.
Met zoveel wind in de rug begon ze al snel haar eigen label 'Johanna Ho'. Haar eerste prêt-à-porter collectie voor vrouwen die ze toonde op de London Fashion Week, was meteen een groot succes. En zo hingen de stukken van de show iets later in het luxe Amerikaanse warenhuis Barneys New York dat de collectie had aangekocht. Volgende selecties werden wereldwijd verkocht aan circa 30 internationale vooraanstaande modehuizen en department stores, zoals Via Bus Stop in Japan, Myer in Australië, Browns & Harrods in London, en Lane Crawford in Hongkong. Daarna kwamen exclusieve collecties voor Barneys New York in Japan en de bekende winkelwijk Ginza in Tokio. Geweldige jaren waarin de graciele designer hard heeft gewerkt.

Als het tweede kind onderweg is, besluit ze daarom een stapje terug te doen. En voor de afwisseling meer te leven dan te werken. Een soort rustpauze waarin ze rustig kan denken over de richting die ze op wil met haar label. En er is nog iets veranderd. Het moederschap en de liefde voor haar kinderen heeft een nieuwe behoefte aan het licht gebracht. De wens iets goeds na te laten voor de generaties na ons, ecologisch en sociaal verantwoord te handelen en bij haar kinderen een vergelijkbaar bewustzijn te wekken. Sindsdien streeft ze ernaar haar mode stap voor stap groener te maken, zowel de gebruikte grondstoffen als de productieprocessen zelf.
Een voornemen dat ook Miele zeer na aan het hart ligt. Daarom ondersteunde het wereldwijd opererende familiebedrijf in de zomer van 2011 de 'Forever Redressed Exhibition' in het chique warenhuis Harvey Nichols in Hongkong. Als een van zes prominente Chinese designers ontwierp Johanna Ho outfits die volledig waren gemaakt van gerecycleerde tweedehandskleding. En ook in 2012 zetten de twee mode-experts hun succesvolle samenwerking voort. Onder het thema 'The Secret of Beauty' ontwierp Ho exclusief voor Miele een halsdoek in een gelimiteerde oplage van 300 stuks. De halsdoek kan vanzelfsprekend worden gewassen in Miele-wasautomaten.

Dat ze zich niet alleen achter het toneel thuis voelt maar ook in de schijnwerpers, bewees de sympathieke Ho in 2010. Als lid van de jury voor de 'Fashion World Talent Awards', de Chinese versie van de Amerikaanse modeshow 'Project Runway' met Heidi Klum, veroverde ze de harten van het publiek en de kandidaten. Maar niet alleen zijzelf, ook veel andere Aziatische sterren en kunstenaars zoals Faye Wong en Miriam Yeung, vertrouwen bij grote optredens op een ontwerp van Ho. En wie naar China gaat, kan zelf de hand leggen op een stuk van de ontwerpster. In Woodhouse Tsim Sha Tsui werd in mei 2012 de eerste Johanna Ho Shop in Hongkong geopend.

Foto's van haar outfits, laatste aanwinsten en inspiratiebronnen, van haar reizen en activiteiten publiceert Johanna Ho regelmatig op haar blog:
https://www.johannaho.com/blogs/blogs

www.johannaho.com

Tekst: Kim Leclaire