De omzet van Miele stijgt met 6,4%

24 augustus 2016

3,71 miljard euro omzet in boekjaar 2015/2016

De omzet en werkgelegenheid bij het familiebedrijf Miele zijn in het boekjaar 2015/2016, dat op 30 juni 2016 afliep, opnieuw aanzienlijk toegenomen.  Zo behaalde het bedrijf een omzet van 3,71 miljard euro, een stijging van 6,4 procent ten opzichte van het vorige jaar, en heeft Miele inmiddels meer dan 18.000 werknemers in dienst.

Met deze cijfers heeft Miele haar strategische doelstelling - om steeds constant en duurzaam te groeien – weer gehaald. De actuele omzetstijging werd zonder aankoop van andere fabrikanten of merken en zonder vreemd kapitaal behaald. En evenals in het voorlaatste boekjaar lag de omzetstijging significant boven het gemiddelde van de laatste tien jaar.

Dit is des te opmerkelijker, aldus de directie van Miele, aangezien de randvoorwaarden wereldwijd nu „niet bepaald gunstig“ zijn. Zo waren er bijvoorbeeld de gevolgen van de conflicten in de Arabische landen, Rusland en Turkije, en de ontwikkeling van de wisselkoersen. Ook werd men geconfronteerd met het agressieve prijsbeleid van grote concurrenten. Hiertegenover stelt Miele de spreekwoordelijke Miele-kwaliteit en een merk- en marktgericht beleid, met hoogwaardige apparaten van topklasse, maar ook met speciale actiemodellen. Opnieuw heeft de verkoop van inbouwapparatuur in hoge mate aan de groei bijgedragen.

Sterke dynamiek in de VS, Australië, Azië en Duitsland
In Duitsland heeft Miele een omzet van 1,1 miljard euro gerealiseerd, een groei van 6,9 procent. Daarmee heeft Miele zijn positie als merk met de meeste omzet van grote huishoudelijke apparaten bij de vakhandel verder uitgebouwd en is Miele nu ook bij de keukenvakhandel nummer een. Buiten Duitsland bedraagt de winst 6,3 procent, vooral te danken aan de VS,  Australië, Groot-Brittannië en China. In Rusland bleef de omzet, ondanks politieke instabiliteit en koersval, op hetzelfde niveau. In Zuid-Europa wordt de opwaartse trend, ondanks de aanhoudende schuldencrisis, steeds sterker. Door de sterke groei in Duitsland is de buitenlandse bijdrage aan de omzet iets gedaald, van 70,3 naar 70,1 procent.

Een omzet van 476 miljoen euro voor Miele Professional
Miele Professional, dat apparatuur voor wasserettes, bedrijfsafwasautomaten, reinigings- en desinfectieapparaten en sterilisatoren voor medische instellingen of laboratoria levert, heeft een omzet van 476 miljoen euro behaald. Dat is 27 miljoen euro of 6,0 procent meer dan vorig jaar, met een groei in alle categorieën. Het accent ligt hier vooral op de medische techniek, met nieuwe series en het aanbieden van complete systemen, vanaf de planning tot en met de inrichting van centrale sterilisatieafdelingen in klinieken. Het aandeel van Professional in de totale omzet bedraagt 13 procent en vertoont een stijgende tendens.

Verkoop- en servicestructuren verder uitgebreid
Op de peildatum 30 juni 2016 had Miele 18.370 medewerkers. Dat is een toename van 629 personeelsleden ofwel 3,5 procent. Deze toename vond vooral plaats bij de verkoopmaatschappijen in de VS, Canada, Denemarken, Groot-Brittannië en Spanje, die door stijgende omzetten en aantallen hun verkoop- en serviceafdelingen uitgebreid hebben. Vanwege de grote groei bij de productcategorie afwasautomaten is ook het personeel in de fabriek in Uniçov uitgebreid.

In Duitsland wordt een afname van personeel bij de verkoopmaatschappij Duitsland, waarvan de binnendienst in dit boekjaar samengevoegd is met die op het hoofdkantoor in Gütersloh, gecompenseerd door personeelsuitbreiding  in de meeste fabrieken. In totaal ligt het personeelsbestand in Duitsland met 10.326 medewerkers op hetzelfde niveau als vorig jaar (min 0,2 procent).

Momenteel leren in de Duitse vestigingen in totaal 466 jongeren een van de 33 commerciële of technische beroepen. Aan het begin van het nieuwe schooljaar op 1 september zullen dat er ongeveer 500 zijn. Rond 130 van hen ronden een van de elf opleidingen af, waarbij een commerciële opleiding gecombineerd wordt met een bachelorstudie in vakken als machinebouw, elektrotechniek en  bedrijfseconomie.

Het duurzaamheidsrapport 2015 van Miele voldoet aan de hoogste norm „G4“ van de toonaangevende organisatie „Global Reporting Initiative“ (GRI). De belangrijkste punten in dit rapport betreffen de energie-efficiëntie van de Miele-producten gedurende de gehele levenscyclus, het belang van scholing en opleiding van medewerkers – evenals de langetermijnplanning van het bedrijf. Wat de milieubescherming in de vestigingsplaatsen betreft: Miele heeft  het energieverbruik sinds 2000 – bij een stijging van de omzet met 70 procent – wereldwijd met 18,4 procent verlaagd.

Grote investeringen in productie, verkoop en logistiek
In totaal heeft de Miele-groep in het afgelopen boekjaar 184 miljoen euro geïnvesteerd. Dat is 34 miljoen euro of 23 procent meer dan in het voorgaande jaar. Deze stijging berust op investeringen in de ontwikkeling van nieuwe series, uitbreiding of verbouwing van verschillende fabrieken en verdere uitbreiding van de vestiging in Gütersloh. Hier was vooral de uitbreiding van het distributiecentrum, het nieuwe centrale onderdelenmagazijn en een nieuwe kantoorvleugel een grote investering. Nieuwe of grondig veranderde showrooms opende Miele in grote steden als Peking, New York, Miami, Johannesburg, Vilnius, Boekarest, Londen en Vancouver.

Positieve prognose voor het boekjaar 2016/2017
Over de prognose voor het lopende boekjaar is de directie „gematigd optimistisch“. Dit vanwege de politieke en economische situatie in de wereld, waar nog geen zicht is op ontspanning en de stemming vóór een „Brexit“ de conjuncturele verwachtingen vertroebelt. Desondanks gaat men wat omzet, aantallen en marktaandelen betreft uit van verdere groei, maar zonder een getal te noemen.

Impulsen hiervoor leveren bijvoorbeeld innovaties uit dit boekjaar, zoals de inductiekookplaat met TempControl voor nauwkeurig braden of de vrijstaande koffieautomaat CM7 met automatische ontkalking. Een publiekstrekker op de vakbeurs IFA 2015 in Berlijn waren de elegante vrijstaande koelkasten uit de serie K 20.000, waarbij de deur als „communicatiecentrum“ van het gezin beschreven kan worden. Bij de afwasautomaten hebben aantrekkelijk geprijsde actiemodellen („Active“) in aanzienlijke mate nieuwe categorieën kopers aangeboord. En aan de top van de vele verschillende modellen schittert de nieuwe serie G 6000 EcoFlex met een unieke combinatie van voorbeeldige energie-efficiëntie, korte programmatijden en een optimaal beladingscomfort. Op de IFA 2016 verschijnt de eerste Miele-stofzuiger zonder stofzak, die zich onderscheidt door de grote reinigingscapaciteit en een optimaal bedieningsgemak. Verder breidt Miele het assortiment van apparaten, die direct via WLAN mobiel aan te sturen zijn, consequent verder uit.

Het bijzondere aanzien van dit merk blijkt al meer dan tien jaar uit de resultaten van de imagestudie „best brands“, gebaseerd op duizenden uitspraken van consumenten en uitgevoerd door o.a. de ‘Gesellschaft für Konsumforschung (GfK)’. Deze ranglijst wordt door Miele in alle categorieën aangevoerd, en wel met grote afstand. Ook werd in het boekjaar de lijst met testwinnaars (Stiftung Warentest) uitgebreid, namelijk in de categorie warmtepompdrogers, afwasautomaten en afzuigkappen – bij alle drie de geteste categorieën afzuigkappen was Miele de onbetwiste testwinnaar.

Wijziging in de directie
De directie, die normaal uit vijf gelijkwaardige directieleden bestaat, is uitgebreid: nieuw (tijdelijk zesde) directielid is sinds 1 april 2016 dr. Stefan Breit. Hij is plaatsvervangend directeur van de technische afdeling. Hij gaat dr. Eduard Sailer opvolgen, die eind 2016 na bijna 19 jaar als directeur van de technische afdeling met pensioen gaat. Stefan Breit is sinds 2007 bij Miele werkzaam en draagt een gedeelde verantwoordelijkheid voor de fabriek in Gütersloh. Andere directieleden zijn Olaf Bartsch (financiën/centrale administratie), dr. Axel Kniehl (marketing/verkoop) en de directieleden/aandeelhouders dr. Markus Miele en dr. Reinhard Zinkann als vertegenwoordigers van de beide families, die eigenaar van het bedrijf zijn.

Download incl. media (zip)
Uw contactpersoon


pers@miele.nl

Bijpassende afbeeldingen

Beschrijving Download
Directie Miele

De directie van Miele (v.l.n.r.):
Dr. Eduard Sailer,
Dr. Stefan Breit,
Dr. Reinhard Zinkann,
Olaf Bartsch
Dr. Markus Miele
Dr. Axel Kniehl.

High Resolution JPG