Miele zet groeikoers voort

Management

Na de continue groei van de laatste jaren is Miele ook het afgelopen jaar weer gegroeid. De omzet bedroeg in het boekjaar 2012/2013 3,15 miljard euro. Dat is een groei van 115 miljoen euro oftewel 3,8 procent. Wereldwijd telt Miele nu 17.251 medewerkers. In het boekjaar is 213 miljoen euro geïnvesteerd. 

"Ondanks ongunstige randvoorwaarden, zoals de schuldencrisis in de euro-zone, ligt Miele goed op koers", zegt Olaf Bartsch, financieel directeur van de Miele-groep. In Duitsland bedroeg de omzet 955 miljoen euro, wat overeenkomt met een groei van 4,8 procent. Het aandeel van Duitsland is daarmee gestegen tot 30,5 procent van de groepsomzet. Niet alleen de omzet, maar ook de marktaandelen zijn gestegen, zo blijkt uit GfK-onderzoek (GfK = Gesellschaft für Konsumforschung). Dit geldt met name voor de inbouwapparatuur. In consumentenprijzen groeide de omzet dubbel zo snel als de omzet van de branche als geheel. Ook bij de was- en droogautomaten is het marktaandeel van Miele gegroeid. 

De kwaliteit en de klant staan centraal
Bij de groei van de onderneming staan de kwaliteit en de klant steeds centraal. De slogan ‘immer besser onderstreept deze focus. In dit verband is het niet verwonderlijk dat de producten van Miele in vele landen testwinnaars zijn. In Duitsland is Miele testwinnaar in productcategorieën als ovens, stofzuigers, wasautomaten en warmtepompdrogers. "Miele staat voor een lange levensduur, topprestaties, comfort, elegantie en service. Miele is een prestigieus merk", zegt Heiner Olbrich, marketingdirecteur van de Miele-groep. Geen enkel merk geniet zoveel aanzien bij de Duitse consument. Door GfK werd Miele dit jaar dan ook uitgeroepen tot "best brand ever".

Wereldwijde groei
Buiten Duitsland behaalde Miele een omzetgroei van 3,1 procent. Vooral in de Verenigde Staten, Australië en Rusland was de groei aanzienlijk. Tegenover lagere cijfers uit de Zuid-Europese recessielanden stonden uitstekende cijfers uit Groot-Brittannië, Scandinavië, Hongkong en Singapore. Vooral inbouwapparatuur en stofzuigers deden het buitengewoon goed.  Wereldwijd heeft Miele in 47 landen eigen verkoopmaatschappijen. In 50 andere landen wordt met importeurs gewerkt. In ruim 70 metropolen wereldwijd heeft Miele grote, elegante showrooms, waaronder Belgrado, Oslo, Tokio, Madrid, Istanboel en Mexico City.  

Verdere groei ondanks economische crisis
Ondanks moeilijke economische randvoorwaarden wil Miele verder groeien: "We lanceren het grootste productoffensief uit de geschiedenis van de onderneming", zegt directeur en mede-eigenaar Markus Miele. Naast de succesvolle introductie van de nieuwe inbouwapparatuur van de generatie 6000 in mei volgt in september de nieuwe was- en droogapparatuur. Daarbij presenteert Miele tal van technische noviteiten, zoals de M Touch-bediening van de generatie 6000, waarmee men de inbouwapparatuur als een smartphone kan bedienen. "Als we de vorig jaar geïntroduceerde stofzuigers van de S8-serie meetellen, vernieuwt Miele binnen anderhalf jaar nagenoeg het hele assortiment", zegt Reinhard Zinkann, eveneens directeur en mede-eigenaar van Miele.

Miele Professional: ruim 400 miljoen euro omzet
Ondanks de moeilijke economische randvoorwaarden is Miele Professional met 2,3 procent gegroeid. Met wasserijapparatuur, bedrijfsafwasautomaten en desinfectie-/sterilisatieapparatuur behaalde Miele Professional een omzet van 402 miljoen euro. Dat is 13 procent van de totale Miele-omzet. Ook Miele Professional verkoopt innovatieve producten, zoals de eerste professionele droogautomaat die met de restwarmte van blokverwarmingsystemen zeer voordelig en milieuvriendelijk kan worden verwarmd, of 's werelds snelste afwasautomaten voor bijvoorbeeld kantoren, kinderdagverblijven en cafés (ProfiLine-serie). Op het gebied van de medische techniek heeft Miele Professional zich ontwikkeld tot systeemaanbieder voor klinieken en praktijken. Miele Professional regelt hierbij alles van de planning en de bouw tot en met de inrichting en het onderhoud van centrale sterilisatieafdelingen (System4Med). Ziekenhuizen in twaalf landen maken al gebruik van dit uitgebreide aanbod van Miele Professional.

Intelligent energie besparen
"Onze klanten verwachten van onze apparaten een minimaal energieverbruik, maar niet ten koste van de prestaties en het comfort", zegt Eduard Sailer, technisch directeur van de Miele-groep. Miele speelt hierop in met exclusieve features als het automatisch doseren van wasmiddelen, realtime verbruiksweergave of het gebruik van regeneratieve energie. "Dergelijke technologieën", zegt Sailer, "worden door Miele geschikt gemaakt voor de markt en voortdurend verder ontwikkeld". Een nieuwe mijlpaal is de Miele Solar-droger (sinds mei in productie). Maar er is ook een afwasautomaat met het programma "SolarSpaar", die na de vakbeurs IFA op de markt komt. Beide apparaten gebruiken water dat met zonne-energie wordt verhit. Dit verlaagt het primaire energieverbruik met 80 tot 90 procent.

Groeiende werkgelegenheid, grote investeringen
Op 30 juni 2013 had Miele wereldwijd 17.251 medewerkers in dienst. Dat is 3,2 procent meer dan het jaar ervoor. In Duitsland is de werkgelegenheid op een hoog niveau constant: hier werken 10.379 mannen en vrouwen (groei 0,5 procent).  

In het afgelopen boekjaar heeft de Miele-groep totaal 213 miljoen euro geïnvesteerd. Dat is 27 miljoen euro of 15 procent meer dan het jaar ervoor. Het is het grootste investeringsbedrag in de geschiedenis van de onderneming. Er is met name geïnvesteerd in productinnovaties en de aanpassing van de productielijnen voor de nieuwe apparatuur.

Uw contactpersoon


pers@miele.nl

Bijpassende afbeeldingen

Beschrijving Download
Miele zet groeikoers door

Management
Dr. Markus Miele en Dr. Reinhard Zinkann.

High Resolution JPG