Miele Groep meldt een omzetstijging van 1,5% en intensiveert investeringen in toekomstgerichte gebieden

27 augustus 2019
  • € 4,16 miljard omzet in het boekjaar 2018/19
  • Nieuwe wasmachinefabriek start zoals gepland
  • Dochtermaatschappijen in Thailand en Brazilië opgericht

 

Ondanks een wereldwijd aanzienlijk afgekoelde conjunctuur en een stevige toename van de concurrentie is de Miele Groep opnieuw gegroeid. De wereldwijde marktleider op het gebied van premium huishoudelijke apparatuur realiseerde een omzet van € 4,16 miljard in het boekjaar 2018/19, dat op 30 juni 2019 afliep. Dit komt neer op een stijging van 1,5%. Zonder de zakelijke activiteiten van het Koreaanse dochterbedrijf Yujin Robot, die voor het eerst in de concernrekening zijn opgenomen, zou de groepsomzet 0,2% hoger zijn dan die van het voorgaande jaar. In het 120e bestaansjaar van Miele is de tot nu toe grootste productintroductie succesvol uitgevoerd. Hierdoor is de basis voor toekomstige groei verstevigd. Het personeelsbestand ligt met 20.221 werknemers op hetzelfde niveau als vorig jaar. In het verslagjaar is € 256 miljoen euro geïnvesteerd.

De wisselende randvoorwaarden in aanmerking genomen, ziet de Miele-directie de bescheiden toename van de concernomzet als een "positief en veelbelovend signaal". Ook al blijven de huidige conjuncturele risico's voortduren en is ook de concurrentieomgeving blijvend veranderd, bijvoorbeeld door het op prijsgebied agressievere optreden van Aziatische concerns. Toch heeft men zich ten doel gesteld om in het lopende boekjaar 2019/20 en daarna weer sterker te groeien.

Om dit te bereiken, kiest Miele bijvoorbeeld voor het opstarten van nieuwe bedrijfsactiviteiten en een toekomstgerichte verdere ontwikkeling van de interne organisatie van ontwikkeling, productie, marketing en beheer. Voor deze en andere doeleinden worden aanzienlijke extra investeringsmiddelen ter beschikking gesteld. De eerste stappen betreffen onder andere het uitbreiden van de divisie Smart Home en de activiteiten van de investeringsdochter Miele Venture Capital GmbH.

De basis voor verdere groei blijft de compromisloze keuze voor kwaliteit, voordeel voor de klant, interessante innovaties en tijdloze elegantie. Miele is voor wat betreft de producten goed georganiseerd om de marktpositie te blijven verstevigen, ondanks alle conjuncturele cycli. Miele heeft succesvol de Generatie 7000-inbouwapparaten op de markt gebracht. Hiermee wordt opnieuw benadrukt dat Miele als geen ander merk in deze branche staat voor een fascinerende kookervaring en stijlvol genieten. Tegelijkertijd is dit de grootste productintroductie in de geschiedenis van de onderneming: met 15 productgroepen, bijna 3.000 modelvarianten, 10 betrokken Miele-fabrieken, een reeks exclusieve, intelligente functies en een omzetdimensie van € 2 miljard. De vaatwasser G 7000 is al sinds het vorige najaar in de handel. Deze is uitgerust met AutoDos en PowerDisk, het wereldwijd eerste automatische poederdoseersysteem voor het huishoudelijk reinigen van serviesgoed.

In de divisie floorcare start de al jarenlange marktleider op het gebied van klassieke stofzuigers komend najaar ook met het nog jonge groeisegment van de snoerloze steelstofzuigers. De Triflex HX1 van Miele is bijzonder flexibel in het gebruik en scoort ook op het gebied van zuigkracht en accuvermogen. De eerste reacties uit de handel zijn bijzonder veelbelovend.

Uitgebreide herintroductie voor de wasbehandeling

Voor alle productgroepen geldt dat Miele zijn klanten een nog meer biedt voor hun geld, bijvoorbeeld bij de actieserie "Series 120" die Miele voor het 120-jarige jubileum heeft geïntroduceerd. Ook op het gebied van wasmachines en drogers is er op de IFA begin september veel nieuws te melden, waaronder programma's met een nog kortere programmaduur, nieuwe designvarianten en het gebruik van een koudemiddel in de droger dat aanzienlijk milieuvriendelijker is.

Op het gebied van het instap-segment is de concurrentie bijzonder hevig. De nieuwe wasmachinefabriek van de Miele Groep in het Poolse Ksawerów biedt hier extra speelruimte. Het is de bedoeling om hier begin 2020 met de productie te starten. Parallel aan deze ontwikkeling wordt de standplaats Gütersloh verder versterkt: als hoofdfabriek in de productgroep laundry-care met dan de drie locaties Gütersloh, Ksawerów en Uničov (Tsjechië).

Sterke groei in delen van Europa en de VS

In Duitsland heeft Miele op een afgekoelde markt met intensieve concurrentie een omzet van € 1,2 miljard gerealiseerd. Dit komt overeen met een daling van 0,3%. Miele heeft zijn positie als best verkochte merk voor grote huishoudelijke apparatuur bij de Duitse elektro- en keukenvakhandel verder verstevigd.

Buiten Duitsland heeft het bedrijf zich verder zeer goed ontwikkeld in de VS, Oostenrijk, Zwitserland, Japan en Korea. In landen als Italië, Griekenland en Spanje zijn de gevolgen van de financiële crisis nog deels merkbaar, maar is er toch weer een robuuste dynamiek te zien. Ook in Oost-Europa is Miele bijna overal duidelijk gegroeid. In China is een merkbare daling zichtbaar doordat overheidsbeperkingen de vastgoedhandel bemoeilijken. In Hongkong zijn de resultaten minder door de politieke onrust en in Turkije blijft de waardedaling van de Turkse lira een negatief effect uitoefenen.

Miele Professional groeit bovengemiddeld

Bij de divisie Professional heeft de Miele Groep (inclusief Steelco, de Italiaanse dochter op het gebied van medische techniek) € 621 miljoen omzet behaald. Dat is 5,2% meer dan in het voorgaande jaar. De werkverdeling waarbij alle activiteiten voor de uitrusting van de centrale sterilisatieafdelingen in klinieken bij Steelco worden gebundeld, heeft zich bewezen. Daarentegen ligt bij Miele de nadruk op de particuliere praktijken en laboratoria. De Miele Groep groeit bovengemiddeld op het gebied van medische en laboratoriumtechniek, terwijl er wereldwijd juist minder wordt geïnvesteerd op dit gebied. Hetzelfde geldt ook voor de wasmachines voor kleinere bedrijven ("Kleine Geweldenaars") dankzij een nieuwe, geheel verbeterde generatie apparaten.

De investeringen blijven op een hoog niveau

In het afgelopen boekjaar heeft Miele in totaal € 256 miljoen geïnvesteerd. Dit is het op één na hoogste bedrag dat ooit in een jaar is geïnvesteerd. Ongeveer € 180 miljoen ging naar de ontwikkeling van nieuwe apparaten en naar uitbreiding, wijziging en modernisering van het internationale productieverband van de Miele Groep (waarvan 60% in Duitsland). Opvallende investeringsposten zijn bijvoorbeeld de ontwikkeling en productiestart van Generatie 7000 (vaatwassers en kookapparatuur), van de stofzuiger Triflex HX1 en de opbouw van de fabriek in Ksawerów. In de hoofdvestiging Gütersloh is voornamelijk in nieuwe, deels extra productie-installaties voor de wasmachinefabriek geïnvesteerd.

Tegelijkertijd zijn de wereldwijde marketingstructuren verder uitgebreid. In het boekjaar kwamen er ook nieuwe flagship stores bij ("Miele Experience Center"), bijvoorbeeld in Amsterdam, Bilbao, Danzig, Kiev en Toronto. Verder geeft Miele een duidelijk signaal af door de vestiging van een dochtermaatschappij in Brazilië. Gezien het oppervlak en aantal inwoners is Brazilië het op vier na grootste land ter wereld met solide conjuncturele prognoses, een snel groeiende middenklasse en een grote Duitse community in São Paulo. De verkoopmaatschappij Thailand is afgelopen najaar officieel gestart. Miele is hierdoor in meer dan 50 landen (inclusief Duitsland) aanwezig met een eigen verkoopmaatschappij.

Groot personeelsbestand in Duitsland en in de hele wereld

Op de peildatum 30 juni 2019 had de Miele Groep 20.221 werknemers. Het aantal medewerkers is daarmee constant op een hoog niveau. De groei is bijvoorbeeld een gevolg van het feit dat Yujin Robot voor het eerst is opgenomen (154 werknemers). Maar ook in het merendeel van de verkoopmaatschappijen, in enkele productiefabrieken in binnen- en buitenland en in de centrale administratie in Gütersloh is er personeel bijgekomen. In Gütersloh bijvoorbeeld door de verdere uitbreiding van de divisie Smart Home.

In Duitsland werken er nu 11.038 personen voor Miele. Dit is een lichte daling (als gevolg van schommelingen) van 1,6%. Aan het begin van het onderwijsjaar 2019 (1 september) zullen op Duitse standplaatsen opnieuw ongeveer 500 jonge mensen een van de 30 commerciële of technische beroepen leren (waarvan ca. 110 als duale studenten). Daarmee blijven ook de opleidingsactiviteiten van het bedrijf stabiel op een hoog niveau.

Het op de toekomst gerichte personeelswerk is ook een belangrijk punt in het onlangs gepubliceerde duurzaamheidsrapport 2019. Hierin wordt gedetailleerd aangegeven hoe Miele aankijkt tegen het op duurzame wijze leiden van een onderneming. Het bevat 15 strategische doelen op het gebied van duurzaamheid. Deze variëren van best practices op milieugebied tot de klantvriendelijke toepassing van de digitalisering, ook met het oog op de gegevensbescherming. Met dit rapport verwijst Miele voor het eerst naar de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties. De periode waarop het rapport betrekking heeft, omvat de boekjaren 2016/17 en 2017/18. Het Miele-duurzaamheidsrapport kunt u downloaden via www.miele/com/nachhaltigkeit.

Download incl. media (zip)

Bijpassende afbeeldingen

Beschrijving Download
Generation7000

De nieuwe Generatie 7000 inbouwapparaten zijn sinds mei op de markt. Combi-stoomoven, koffiemachine en oven met magnetron voorzien van warme laders en een vacumeerlade (in VitroLine design in grafiet grijs). (Foto: Miele)

High Resolution JPG
Miele Generation7000

Beleef de wereld van het Miele merk live: in het nieuwe Miele Experience Center in Amsterdam. (Foto: Miele)

High Resolution JPG
Miele Group Executive Board 2019

Miele Group Executive Board (vlnr): Dr. Stefan Breit (Technology), Dr. Reinhard Zinkann (Executive Director and Co- Proprietor), Olaf Bartsch (Finance and Administration), Dr. Markus Miele (Executive Director and Co-Proprietor) and Dr. Axel Kniehl (Marketing and Sales). (Foto: Miele)

High Resolution JPG