Wereldwijde omzetgroei Miele 5,9%

18 augustus 2017

Omzet Miele 3,93 miljard euro

Miele heeft haar wereldwijde groeikoers op een hoog niveau voortgezet. In het boekjaar 2016/17, dat op 30 juni 2017 eindigde, werd een omzet van 3,93 miljard euro gerealiseerd. Dat is 218 miljoen euro of 5,9 procent meer dan in het jaar ervoor. Vooral de productgroepen Inbouwapparatuur en Stofzuigers deden het bovengemiddeld goed.

De omzetgroei is voor de directie van de Miele Groep een zeer positief signaal. Voor de derde keer op rij is de onderneming boven het gemiddelde van de afgelopen tien jaar gegroeid en dat ondanks de moeilijke omstandigheden op markten als Rusland, Turkije en (valutagerelateerd) Groot-Brittannië. Bovendien is de prijsdruk bij bijna alle productgroepen en op bijna alle markten verder toegenomen.

Tegenover het agressieve prijsbeleid van de andere producenten zet Miele kwaliteit en innovaties in de vorm van hoogwaardige topmodellen met unieke technische features. Parallel worden ook instap- en actiemodellen aantrekkelijker uitgevoerd en in enkele gevallen wordt een ander prijsniveau gekozen. En dat gekoppeld aan een gestage uitbouw van de wereldwijde activiteiten, zowel online als in de winkel. De directie van Miele & Cie. verwacht voor het nieuwe boekjaar dan ook een verdere stijging van de omzet en de verkochte aantallen. Deze verwachting is gebaseerd op het aantrekkelijke productaanbod, de marketinginspanningen en de positieve marktprognoses voor Duitsland, Europa en de rest van de wereld.

Sterke groei in de VS, Australië, Canada, Azië – en Duitsland
In Duitsland heeft Miele een omzet van 1,18 miljard euro behaald, een stijging van 6,8 procent. Hier is Miele de onbetwiste winnaar als het gaat om de groei van het marktaandeel in de laatste jaren. Bij de grote huishoudelijke apparaten is Miele de nummer 1 van de vakhandel. Buiten Duitsland is de omzet met 5,9 procent gegroeid. Vooral de VS, Australië, Canada, Oostenrijk en een aantal Aziatische landen deden het goed. Ook in Groot-Brittannië kon Miele – in Engelse ponden – duidelijk groeien, maar door de Brexit-gerelateerde valuta-effecten is deze groei volledig tenietgedaan. In Zuid-Europa zijn Italië en Spanje met een indrukwekkend herstel bezig. Het aandeel van de buiten Duitsland gerealiseerde omzet is met 70,0 procent praktisch constant (vorig jaar: 70,1 procent). Bekijkt men de afzonderlijke productgroepen, dan is het succes van de Miele-afwasautomaten het afgelopen boekjaar voortgezet – met bijna 40 procent meer afzet in drie jaar tijd. Bij de productgroep stofzuigers is het eerste stofzakloze model van Miele, de Blizzard CX1, sinds de première tijdens de beurs IFA 2016 met veel succes geïntroduceerd. Voor het eerst in een boekjaar heeft Miele meer dan 2,5 miljoen stofzuigers verkocht en is opnieuw marktleider in Europa (stofzuigers met/zonder stofzak, naar omzet en aantallen).

Smart Home: nieuwe divisie, nieuwe dochter, nieuwe partner
Ook op het gebied van met internet verbonden apparatuur heeft Miele dit boekjaar de nodige accenten geplaatst. Sinds vorig jaar wordt aan de nieuwe divisie Smart Home gewerkt, waarbij ontwikkeling, productie en marketing onder een dak worden samengebracht. Veelbelovende start-ups ondersteunt Miele via een nieuwe dochter Miele Venture Capital GmbH, waarbij zelfs een belang in een start-up kan worden genomen. Inhoudelijk gaat het hierbij vooral om bedrijfsmodellen, technologieën en toepassingen met betrekking tot Smart Home en Industrie 4.0, naast innovatieve productie- en producttechnologieën. Verder is in januari tijdens de beurs LivingKitchen in Keulen de met culinaire hoogstandjes uitgebreide app Miele@mobile gepresenteerd. In een exclusieve samenwerking met de food-portal “Kitchen Stories” kunnen nu ruim 1.100 Miele-recepten en 200 bereidingsvideo‘s mobiel worden opgeroepen.

Steelco onderdeel van de Miele Groep
De divisie Miele Professional realiseerde in het afgelopen boekjaar een omzet van 484 miljoen euro. Dat is een groei van 1,6 procent. Bij de bedrijfsafwasautomaten bedroeg de groei ruim acht procent, mede dankzij het grotendeels vernieuwde productaanbod. Ook de serviceorganisatie deed het uitstekend. Voor de wasserijapparatuur zijn de verwachtingen eveneens positief, dankzij het lagere energie- en waterverbruik van de nieuwe machinegeneratie “Benchmark Plus”.

De marktpositie in de medische techniek is sterk verbeterd sinds de gerenommeerde Italiaanse Steelco Group deel uitmaakt van de Miele Groep. Alle activiteiten voor het inrichten van centrale sterilisatieafdelingen van ziekenhuizen worden voortaan bij Steelco gebundeld. Miele concentreert zich op de producten voor praktijken en laboratoria. Miele heeft voor deze samenwerking een meerderheidsbelang in Steelco genomen, maar Steelco blijft een zelfstandige onderneming. Het doel is de klant een nog completer productaanbod en een nog betere service te bieden. Samengevoegd bedraagt de omzet van de nieuwe alliantie ruim 250 miljoen euro. En de groeikansen zijn aanzienlijk. Op het huidige boekjaar heeft de samenwerking nog geen effect.

Personeelsbestand
Op 30 juni 2017 werkten 19.465 personen bij Miele. Dat zijn 1.095 mensen of 6,0 procent meer dan het jaar ervoor. Er zijn vooral daar medewerkers aangenomen waar de positieve ontwikkelingen extra capaciteit vereisten. In Duitsland werkten 10.888 mensen voor Miele. Dat is een toename met 562 personen oftewel 5,4 procent. De toename gold voor alle fabrieken, het hoofdkantoor en de verkoopmaatschappij Duitsland.

Bij aanvang van het nieuwe studiejaar op 1 september zullen op de Duitse locaties ca, 500 jonge mensen een van de commerciële of technische beroepen gaan leren. Ruim 120 volgen daarbij een duaal traject. Dat is een combinatie van werk met een bachelor-opleiding. Deze optie biedt Miele voor diverse studierichtingen.

Het stimuleren en scholen van de medewerkers vormt ook een belangrijk onderdeel van het 250 pagina’s tellende “Miele-duurzaamheidsrapport 2017” (www.miele.com/nachhaltigkeit). Een van de inhoudelijke zwaartepunten is de energie-efficiëntie van de Miele-producten gedurende de hele levenscyclus. Zo heeft Miele het energie- en waterverbruik van haar apparaten sinds 2000 meer dan gehalveerd, zonder dat het comfort of de prestaties daaronder hebben geleden. Hetzelfde geldt voor diverse milieumaatregelen op de productielocaties. De CO2-emissies konden in diezelfde periode met meer dan 50 procent worden verlaagd.

Grote investeringen in productie en distributie
In het afgelopen boekjaar heeft de Miele Groep totaal 225 miljoen euro geïnvesteerd. Dat is 41 miljoen euro of 23 procent meer dan het jaar ervoor. Ongeveer twee derde van het bedrag ging naar de productielocaties in Duitsland, waarvan ruim 60 procent in de ontwikkeling van nieuwe apparaten, alsmede in de uitbreiding, de aanpassing en de modernisering van de productie is geïnvesteerd. Ook het hoofdkantoor in Gütersloh (kantoor, distributie en logistiek) is verder gemoderniseerd en uitgebreid. Nieuwe showrooms zijn er ook, onder meer in Bozen, Hongkong, Madrid, Parijs, Split en Stockholm.

Ook bij de directie waren er veranderingen. Eind 2016 is Dr. Eduard Sailer na 19 succesvolle jaren als directeur Techniek met pensioen gegaan. Zijn opvolger is Dr. Stefan Breit, die voorheen leiding gaf aan een van de productielocaties in Gütersloh. Hij werd al sinds april 2016 in zijn nieuwe functie ingewerkt. De andere directieleden zijn Olaf Bartsch (Financiën/Centrale administratie), Dr. Axel Kniehl (Marketing/Verkoop), alsmede Dr. Markus Miele en Dr. Reinhard Zinkann (directeuren en aandeelhouders).

Bijpassende afbeeldingen

Beschrijving Download

Directie Miele & Cie. KG
V.l.n.r. Dr. Stefan Breit (Techniek), Dr. Markus Miele (directeur / aandeelhouder), Olaf Bartsch (Financiën / Administratie), Dr. Reinhard Zinkann (directeur / aandeelhouder) en Dr. Axel Kniehl (Marketing / Verkoop).

High Resolution TIFF